HTML

PPKE-BTK SzóSz blog

A SzóSzerint Keresztény Közösség, a PPKE-BTK bibliaköre. A diákkör a PPKE Egyetemi Lelkészségének része, és a Magyar Evangéliumi Keresztyén Diákszövetség (MEKDSZ) tagja. Egy mókás egyetemi keresztény közösség napi hírei, csodái, bánatai.

Friss topikok

  • Az Úr íródeákja: @izemize: Az "Isten nevében" nem prófétai önmeghatározás, hanem annak a leszögezése, hogy az Ő cso... (2012.02.18. 23:55) február 15.
  • rapapampam: Az előítéletekről nem tehetünk. Az ítéletes érzésekről, gondolatokról sem, más kérdés, hogy mit ke... (2012.02.08. 08:43) A hajléktalan és a patkány
  • Az0r: 'obein'??? vagy ez csak egy figyelemteszt volt? :) (2011.09.13. 13:33) A Bibliatanulmányozás lényege
  • Az0r: Tetszett. (2010.08.23. 19:18) A Csata
  • Gyogyó: Azt ajánlotta az oldal: "Szólj hozzá!" Nem lehet. (2010.07.18. 19:21) A búcsúzás – Csobánka, 2010

Linkblog

2008.11.25. 13:34 byron

MINDENNAPI KÉRDÉSEINK: "szabadság"

 

Vannak kétségeim az emberi szabadsággal kapcsolatban. Nem gondolom hogy az ember azt csinál amit akar. (Ebben még sokan egyet értünk) Például nem repülhetek. Pedig szeretnék. Csak nem tudok. Rögtön itt egy korlátja a szabadságnak. Fizikai.

Nem vagyok szabad arra sem hogy elpusztítsam azt akit nem szeretek, vagy elvegyem azt ami tetszik de nem az enyém. Van egy jogi korlátja a szabadságnak. Persze megtehetem ezeket, de az utána következő retorziók miatt nem teszem.

Mondhatja valaki hogy igenis vannak döntések amikben szabadon választhatunk. Például két opció közül. Lássunk két ilyen opciót. Egyik kezemben egy zacskó szotyi, másikban 1 milliárd forint. Válassz szabadon. Melyikért fogsz nyúlni? A szabadságod bebizonyításához a szotyit kell választanod, de mégis ki az a hülye aki ilyen esetben bármit bizonygatni akar. Az emberben ott van az az egyébként logikus vágy hogy a legjobbat válassza a lehetőségek közül. "Bölcs ember az, aki a lehetőségek közül a legjobbat választja" - tartja egy mondás. Vagyis a bölcs ember lemond arról a  szabadságáról hogy idióta döntéseket hozzon. Arra akarok rávilágítani hogy minden döntésünkben meg vagyunk "kötözve" az által, hogy mindig a számunkra legjobb lehetőséget akarjuk választani és választjuk is. Ha rossz döntést hozunk, az azért van mert tévesen ítéltük meg hogy melyik a legkedvezőbb döntés.(De még két egyformán értéktelen dolog közül is, valamilyen szempont alapján választunk. Mondjuk ha mindkét kezemben szotyi van, akkor is valamilyen preferencia alapján nyúlsz az egyikért.)

Halottam még azt is hogy a gondolatainkban szabadok vagyunk... És itt jön be az ember bűn által való megkötözöttsége a képbe. Az aki nincs újjászületve, vagyis Isten nem vette el tőle a megromlott bűnös természetét, és adta helyére a saját lelkét(a Szentlelket), az nem tud szabadon gondolkodni. És nem tud nem vétkezni. A bűn ugyanis megkötöz = korlátoz a szabadságban.

Csak az szabad tehát, akit Isten megszabadított! Isten szabad gyermekei, azért nem teszik a rosszat, mert nem akarják. Nem azért mert nem képesek, vagy mert nem "szabad" nekik. Isten, Krisztus által megváltott gyermekei képesek nem vétkezni. A Tíz parancsolat eredetileg nem "parancs". Egyszerű kijelentés. Ha ismersz Engem, tudod hogy Én ki vagyok, akkor ezeket nem követed el, - mondja Isten - nem azért mert tiltom, vagy mert kimostam az agyad és nem vagy rá képes, hanem egyszerűen a velem való kapcsolatodból következik, hogy e 10 dolog elkövetése eszedbe sem jut. Nem fogod akarni őket, ha szeretsz engem.

Olyat is szoktunk mondani, hogy "Krisztus szolgája". Meg mond olyat is a Biblia, hogy két Úr szolgája nem lehetsz. Implicit benne van, hogy valakinek mindenképpen szolgálsz. Válasszuk Istent, hiszen

csak azok szabadok, akik Isten szolgái.

„Rabszolga pedig az, aki a bűn uralma alatt áll…  A theológiai szabadság… azt jelenti, hogy Isten és az Ő törvénye által való legnagyobb megkötöttség folytán lesz az ember igazán szabad, ugyanúgy, mint ahogyan mennél jobban  meg van kötve a lokomotív a sínpár által, annál biztosabban roboghat a maga célja felé. Vagy mint a hal, melynek víz által megkötöttségre van szüksége, hogy szabadsághoz jusson, mert máskülönben elpusztul. Így van az erkölcsi akarat is. Nagy törvényeknek kell engedelmeskednie, hogy igazán szabad tudjon lenni. Éspedig nem a jóra és rosszra egyaránt, hanem egyenesen a jóra és csak a jóra.” Prof. Dr. Sebestyén Jenő

13 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://szosz.blog.hu/api/trackback/id/tr61706770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bogaras srác 2008.11.25. 16:58:14

Így első olvasás után az a mondat jutott eszembe, amin sokat töprengtem, mígnem azthiszem ugyanarra jöttem rá, mint amiről írtál:
"Szeresd az Istent és tégy amit akarsz!"

trunksmatt 2008.11.25. 20:41:15

Érdekes oldaláról világítod meg a szabadságot.
Ami bennem felmerült: akarunk e egyáltalán szabadok lenni?
vagy ez csak egy olyan szép mondat, egy eszme, divat ebben az egyre liberálisabb világban, amit követni kell, de azt hogy mi a szabadság azt senki se tudja...csak mindenki akarja.ami nem rossz, csak nem biztos hogy az igazi szabadságot akarják.hiszen ezt senki sem ismeri amíg nem tért meg.

én se ismertem

hullahopp 2008.11.26. 18:00:58

A szabadságomat sohasem más emberek akadályozzák - bár legtöbbször úgy tűnik - hanem az én téves vágyaim.

Andorin 2008.11.28. 09:58:13

Ez egy eléggé elgondolkodtató bejegyzés. Vajon szabadok vagyunk? vajon szabad vagyok-e? Ezen nagyon érdemes elgondolkodni. valahogy érzem azt, amit előttem már leírtak. Vajon tényleg szabadok akarunk lenni? Mert ez szinte mindenkinek mást jelent. Persze kevesek látják be, hogy a korlátok nem csak hátráltatnak, hanem védenek is. Sokan el akarják törölni a hierarchiát, hogy szabadok legyünk. De én azt tartom, addig lehet valaki szabad, amíg a másik embert nem hátráltatja. Ezt most nem tudtam szépen megfogalmazni. Nekem egyszer hittan órán szépen elmondták. Talán valahol le is van írva. Ha mindenkinek bármihez sőt mindenhez joga lenne, hatalmas fejetlenség lenne. Nem akarok szabad lenni, ha ez az ára. Inkább élek korlátok mögött védve a világtól!

gugielek · http://gugielek 2008.11.28. 13:52:42

tavaly olvastam ezt, ami nagyon megütött a szabadsággal kapcsolatban:
"Az igazi szabadság nem abban áll, hogy pillanatnyi ösztönzéseinktől hagyjuk magunkat vezetni. Ellenkezőleg: szabad ember az, aki nem rabja hangulatváltozásainak, hanem kitart elhatározásai mellett, és alapvető választásait nem kérdőjelezi meg a körülmények változásai szerint."
P. Jacques Philippe
Nagyon jó 8bés szerző, akinek nagyon nagyon elgondolkodtató írásai vannak, szóval olvassátok, ha tehetitek!
szóval, nekem a magamtól, a nagyon-nagyon emberi valómtól való szabadság a szabadság

siófoki35 2008.11.28. 15:12:11

Szabadság, egyenlőség, testvériség!!! = SZÓSZ :))))

byron 2008.11.28. 15:44:08

Andorin, azzal a feltétellel kapcsolatban amit mondasz - egymás szabadságát korlátozzuk- egy kérdés:
- Szabadon drogozhatok, ihatom szét a májam, mocskolhatom be a fantáziám, ehetek egészségtelen kaját stb. amennyiben nem ártok másnak?

Andorin 2008.11.29. 12:45:17

Ha én megtenném, valóban nem feltétlenül ártanék másnak. De aki ezt kitalálta, az ártott. Sőt, magamnak is ártok vele. Tehát akkor igazad van, kiegészíteném az előzőeket. Addig vagyok szabad, míg másokat és önmagamat nem roncsolom... Talán ez így jobb megfogalmazás, de sajnos még mindig nem az igazi! :oS
Ám itt elsősorban arra gondoltam volt, mikor megírtam, hogy ha ténylegesen nem lennének szabályok, akkor bárki bárkit megölhetne, meggyötörhetne, akármire kényszeríthetne, és ennek semmilyen következménye nem lenne. Ez nem szabadság, hanem valami egészen más. De a korlátokat nekünk is tartanunk kell magunkkal és másokkal szemben is. Sajnos tényleg nem tduom jobban megfogalmazni, de talán most már közelebb áll ahhoz, amit ki akartam belőle hozni...

hullahopp 2008.12.01. 21:39:56

"De a korlátokat nekünk is tartanunk kell magunkkal és másokkal szemben is. " - írod Andorin.

Azt látom, hogy épp az a baj velünk, hogy a korlátokat magunkkal szemben hajlamosak vagyunk egyre jobban tágítani - ráadásul ezt sokszor még észre sem vesszük. Mások korlátait meg pont szűkítenénk. Ez a genetikus önzés. Érdekes az is, hogy a szabadságon gondolkozva olyan könnyen eljuthatunk a bűn problémájáig. Szerintem a tökéletes szabadság az Istentől való tökéletes függésünk maximális tudatos és hálás megélése. A tökéletes szabadság a bűntől való teljes szabadság, sőt annak megtörténésének lehetetlensége, ezt pedig legkorábban a mennyben fogjuk átélni. Jövel, Uram Jézus! :)))

siófoki35 2008.12.01. 23:36:59

...a tökéletes szabadság az Istentől való tökéletes függésünk...

Mondom én hogy a kereszténység az ellentmondásokra építi ideológiáját!!! :D

Andorin 2008.12.03. 08:52:36

hát én is az olyan korlátokra gondoltam hullahopp amilyenekre te. Az Isten szava által megalakult emberi korlátokra.... (lsd tíz parancsolat)

hullahopp 2008.12.03. 17:11:25

Különben remélem nem tűntem pesszimistának a szabdságunkkal kapcsolatban. Igazából úgy gondolom, hogy az újjá nem született emberekhez képest kimondhatatlanul hatalmas szabadságunk van, mert már nem vagyunk a bűn rabszolgái és ez fantasztikus.
Akit ez mélyebben is érdekel, annak ajánlom, keressen rá a youtubeon "Meghalva a bűnnek" néven tettem fel egy részletét egy nagyon jó tanításnak magyar felirattal.

Jairus leánya 2008.12.07. 19:32:02

számomra most az a legnagyobb szabadság, h nem kell folyton azon görcsölnöm, h mikor követelek el bármi bűnt, és mit kapok érte az Úrtól... hanem béke van bennem, h Isten mindig elfogad. nem abból lesz szent, aki nem követ el bűnt, hanem aki hamar feláll... akit nem döngöl még mélyebbre a gőgje, h ő ilyet hát nem követhet el. én most ezt élem meg:)
süti beállítások módosítása